Academy Quiz

Tuesday, January 10, 2012

Dari Utara ke Selatan, Kembali Dari Selatan Ke Utara Semula. Iktibar Dan Pengajaran

istilah:
- money oriented
- disorganize management
- burden student and parent
- blind and deaf.
- stupid.
itu lah istilah yang masih terhambur dari mulut ini. manakan tidak, duit habis banyak, output x nampak langsung. peringatan, iktibar, dan pengajaran kepada mereka yang nak sambung belajar di kolej IPTS institut pengajian tinggi swasta.
pertama sekali, kena ambil tahu program kursus yang ditawarkan, jangan hentam semborono je merangkak pergi dan akhirnya mengesot kembali. kena ambil tahu kebenaran kursus tersebut, kaitan dengan peluang kerja perlu diambil perhatian, subjek yang ditawarkan didalam kursus mestilah relevan dengan kursus. rujuk kepada pihak kolej atau pihak yang tahu tentang akademik.
Kedua, yuran dan pembiayaan. jangan kita sampai sahaja dikolej dan baru mendaftar, terus meletup apabila mendapati yuran adalah berbeda tinggi mahalnya berbanding IPTA awam. kita akur dengan perbedaan yuran ini, tetapi pihak pusat pengajian seharusnya jujur menayatakan pendirian dan melampirkan jumlah yuran yang perlu dijelaskan sepanjang mengikuti program. Pembiayaan, pelajar harus sedar tentang pembiayaan atau tajaan yang diwar-warkan. jangan rambang mata, kerana tak semua kursus akan ditaja oleh tajaan-tajaan tertentu. Sebagai contoh PTPTN tak biayai program sijil. ini tidak mengejutkan mana-mana pihak, padahal kebanyakan sudah pun dimaklumkan. Tetapi harus beringat dengan tajaan lain yang kadang2 menjadi impian dan keinginan kita untuk mendapatkannya.
Ketiga, pengurusan kolej yang tidak cekap, mengaburi banyak pelajar dan keluarga pelajar mulai dari hari pendaftaran, sehingga mungkin kita sendiri akan lemas dengan tindakan kolej. di ambil contoh penginapan dan tempat makan, indah khabar dari rupa kelengkapan tempat menginap tidak mengambarkan jumlah yang perlu dibayar. kemudahan x cukup pasti merungsingkan pelajar, untuk fokus kepada persekitaran ilmiah. Makanan dijual dengan harga hampir sama dengan juadah santapan para pengajar. Berbeza disini adalah mereka yang tidak ada sumber pendapatan lagi, pelajar, dan yang sudah ada gaji yakni pengajar. wajarkah ini berlaku dikebanyakan kampus swasta.
Akan Bersambung Di Siri Ke-2...

No comments:

Post a Comment